Marrilou Louwaard

Marrilou Louwaard

Docent

Vroeger wilde zij juf en dolfijnentrainster worden, "iets met kinderen" was vaak de uitspraak. Uiteindelijk werd zij diëtist en foodblogger. Schrijven over eten doet zij nog steeds in haar gedichten en brengt de woorden het podium op. Zij schrijft gulzig columns, gedichten en verhalen over vrouw zijn, Amsterdam, rouw en maatschappelijke thema’s. Achter haar vaak veelzeggende en onomwonden teksten schuilt een vorm van zelfreflectie en noodzaak om zicht te uiten als vrouw. Het liefst vult zij haar dagen met schrijven, lezen en lesgeven, bij voorkeur met een grote kop thee en een zoetigheidje ernaast. 

Marrilou: "Tenminste achtentwintig paar ogen zijn op mij gericht en ondanks ik hun lippen zie bewegen hoor ik alleen mijzelf, mijn jongere zelf. Heel even voel ik mij geen docent, ik sta niet boven of voor de leerlingen, ik sta ernaast.“ 

Poëzie in tijden van corona

Online workshop: Een kennismaking met Spoken Word - Spoken word ABC 
(zowel basis als middelbaar onderwijs)

We schrijven met z’n allen, over onszelf en over elkaar. De leerlingen interviewen elkaar. Wat zit je het meeste dwars? Welk dier zou je willen zijn? Wat is je grootste wens? Wat doe je als je bang bent? Tegen wie kijk je op en waarom?

Met de antwoorden van het interview schrijven zij een Free Write en uiteindelijk een kort gedicht. 

Zij leren elkaar iets beter kennen en leren spreken voor een groep. Er wordt kennis gemaakt met Spoken Word, met de noodzaak om een verhaal te vertellen. Het eindresultaat is een gezamenlijk Spoken Word stuk, waarbij alle leerlingen aan bod komen. 

Spelen met taal en woorden - Samen
(basisonderwijs vanaf groep 5) 

Er wordt in een aantal weken kennis gemaakt met poëzie, de leerlingen lezen en schrijven gedichten en dragen ze voor. Er wordt gewerkt aan spreekvaardigheid, expressie en aan het vergroten van lees- en schrijfplezier. Tijdens de taalspelletjes wordt er veel samengewerkt onderling en wordt er gepraat over verschillende onderwerpen aan de hand van gedichten. Naast de lessen is er materiaal voor thuis en in de klas beschikbaar. 

De lessen zijn ook afzonderlijk van elkaar te verkrijgen. Voorbeeldles "Spelen met taal en woorden":

Waaraan herken je een gedicht? Er worden verschillende gedichten gelezen en rijmsoorten besproken. De leerlingen mogen zelf oefenen met tongbrekers uitspreken. Er is een gedicht opgeknipt in stukjes, de leerlingen plakken het samen weer aan elkaar. In groepjes bedenken de leerlingen een thema waarover iedereen enthousiast is, zij schrijven hierover een gedicht zonder het thema te benoemen (verboden woord). Aan het einde van de les worden de gedichten voorgedragen. 

Digitale les volgen van Marrilou? Stuur dan een mail naar online@schoolderpoezie.nl

  • Vermeld in uw mail uw naam, e-mailadres en telefoonnummer
  • Voor wie is de les bedoeld? Uw klas, uzelf of anders?
  • Heeft u speciale wensen wat betreft onderwerp, niveau, output van de les?
  • Naar welke platvorm gaat uw voorkeur uit: Zoom, Skype, Whatsapp, GoogleHangouts of anders?

Wij nemen dan snel contact met u op voor een op maat gemaakte les.